יום ראשון, 27 במרץ 2011

לכל שיר יש מכסה

במבט ראשון, קאבר הוא הדבר המאוס ביותר בעולם, המקבילה המוזיקלית לארוחה-של-אתמול שמחממים במיקרו. מה יותר קל מלקחת משהו שמישהו אחר כתב כבר, שיר שכבר עבר טבילת אש, מילים שכבר הצליחו לרגש, להניח בצלחת חדשה, לחמם קצת ולהתבשם ממעשה-ידי-אדם-אחר להתפאר?

כמו תמיד, וכמו שהבינו היוונים, השאלה היא לא "מה עושים" אלא "איך עושים את זה". אין ספק שיש קאברים מזעזעים, שבזמן האזנה להם בא לך לחנוק את מדונה ולהניח את ראשה הכחול מחוסר חמצן ערוף למרגלות דון מקלין, כשאתה בוכה ומתנצל שהדבר קרה בימי חייך, ואתה עמדת שם ולא עשית שום דבר כדי לעצור את הזוועה. מהסוג שגורם לך לשאוף שהעולם היה קצת יותר כמו סרטי פעולה מהאייטיז, כך שתוכל לפרוץ לבית של ג'ו קוקר, חמוש בוולקאן מהסוג שאפילו מסוק מתקשה להתמודד עם הרתע שלו, ופשוט לירות לכל הכיוונים בזמן סינון אמרות-שפר צוננות ("חתיכת פנים יש לך שם, ג'ו, אני חושב שיש משחה לדברים כאלה". ברוס וויליס עושה את זה טוב יותר).

אבל יש גם קאברים אחרים. כאלה שמצליחים להתעלות על המקור. כאלה שמצליחים למצוא בישן, במוכר, בבנאלי – יסוד חדש, נצנוץ  של עורק מוזהב שאף אחד לא ראה עד היום. מי יודע ש"Oh, lonesome me" המופלא של ניל יאנג (אתם מכירים, חפשו ביוטיוב.) הוא קאבר לביצוע ישן יותר (והרבה פחות מעניין)? האם ההצגה של הישן, הבנאלי, המוכר, המשעמם מזווית חדשה, מעניינת, שונה – אינה נשמת אפה של האמנות, השאיפה האולטימטיבית?

קאבר טוב דומה לתרגום טוב, בהבדל אחד; כמוהו, הוא בלתי אפשרי לחלוטין; כמוהו, הצלחה בו היא פלא עולם נוסף; כמוהו, תמיד תמצא בתוצר את עקבות הנחש האנושי, התפיסה של האמן-המכסה, הצייטגייסט שלו, התפיסה שלו של "איך דברים נשמעים", ואולי חשוב יותר, "מה משמעות הדברים". ההבדל היחיד הוא שלפעמים, אנחנו מוצאים קאברים טובים מהמקור. זה אף פעם לא כך עם ספרים.

כדי לסבר את האוזן, ומכיוון שכל מה שאני עושה בזמן האחרון כשאני לא עובד זה לשמוע מוזיקה, הבלוג מתכבד להציג לכם את רשימת 10 הקאברים המעניינים ביותר שאני מכיר; לא רק בגלל שהם טובים כל כך, כמו שהם גרסאות כיסוי לשירים מוכרים (מאוד; אני מקווה), שלוקחות את אותו מוכר, ידוע, בנאלי ושגור ומשנות אותו; לוקחות את השאריות של הארוחה מאתמול ועושות ממנו קרם-דה-לה-קרם בסגנון אדגר. בגלל שהאמנים פה הצליחו במלאכה קשה למדי: לא לחרב לחלוטין שיר ישן ואהוב. בכוונה מחקתי את שמות השירים. אונה לכם.

http://www.megaupload.com/?d=Q6TL405I 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה